Dear Prudence

Med sorg i hjärtat noterar jag att jag med åldern börjar skriva mycket slarvigare än vanligt. Jag försöker skylla detta på mitt tangentbord, som är ett jävla Dell-tangentbord, samt att det är kallt i mitt rum. När man är gammal blir blodcirkulationen dålig blahblablah.
Men dessvärre står den största orsaken att finna i att jag slarvar att de få tankar jag nu orkar frammana rör sig som de befann sig i marmelad av en äckligare sort. Dock förgylldes tillvaron av en mailkonversation som rörde bergsturkar, om tjejer vill göra titfuck på manboons och hur det isåfall skulle gå till rent praktiskt, samt ringmuskeltatueringar. De sistnämnda existerar.

Fullt så roliga mailkonversationer har inte jag på jobbet.
Idag tänkte jag roa er med ett exempel på hur en mailkonversation kan te sig samt hur man som kund säkerställer att man inte får någon hjälp.

Bakgrunden är att kunden köpt en vara, tyvärr är denna slutsåld och kommer inte att kunna levereras förräns några månader senare.
En kollega svarar kunden, det börjar så här:

Hej!

Tyvärr har [produkten] tagit slut för säsongen.
Din order har därmed makulerats.
Vi ber om ursäkt för det inträffade.

Mvh [Företaget]
Kollega

Vilket alla som någonsin beställt något på postorder vet inträffar ibland.

Kunden svarar:

Det blir nog till att ta hem en [produkt] då du har bekräftat denna order samt att betalning är gjord. Du får nog ringa leverantören och be dom skicka en till mig. Har du godkänt och bekräftat kan du inte rakt av makulera då reglerna är att du blir skyldig att skaffa en [produkt] till mig.
Hälsningar
Kunden

Min kollega svarar:
Hej!

Det har inte dragits några pengar på ert konto, utan det har gjorts en reservation och den har vi släppt. Vi har meddelat inom rimlig tid att vi inte har denna hemma och att vi inte kommer att kunna leverera den till er. Vi kommer inte att beställa hem några [produkt] i år eftersom leveranstiden är så lång, utan det blir tidigast nästa år den kommer in.
Mvh
Kundtjänst [Företaget]
Kollega

Kunden svarar återigen:

Har du bekräftat ordererkännandet så blir du skyldig att leverera varan. Jag kan ej godta denna makulering.
Jag väntar på leverans.
Jag kontaktar reklamationsnämnden vilka skyldigheter ni har. Visar det sig att jag har rätt så driver jag denna fråga, det kan nog kost er en del så skulle jag vara som dig så skulle jag skaffa fram en [produkt] för att slippa besväret
svarkar
Hälsningar
[Kund]

ARN avskrev ärendet utan att blinka.
Det roliga med det här är att vi kunde vänt på resonemanget och sagt att ”jahapp men då behåller vi dina pengar , ett nästan femsiffrigt belopp, tills produkten kommer in igen om lite mer än ett halvår. För vi är ju tvungna att leverera till dig. Det säger du ju själv.
Du kanske vill fundera på ditt ställningstagande och återkomma?”
Det gjorde vi inte. Det var inte jag som svarade. Vilket kanske var lika bra det?

9 responses

  1. Kul att höra att detta gick till Arn. Halvägs igenom började jag fundera lite på vad webshoppars helautomatiska orderbrekäftelser egentligen innebär i ren juridisk mening. Jag hade inte blivit helt förvånad om kunden faktiskt hade haft något att komma med i det här fallet. 1-0 till systemet!

  2. Valross: Exakt vad man skall säga vet jag inte. Men det är väldigt mycket man KAN säga.

    EVK: Frågan kräver ett seriöst svar. Orderbekräftelsen i sig äger en icke oansenlig juridisk tyngd. För inte så länge sedan avgjordes det i ARN att en orderbekräftelse på en vara som visade sig innehålla ett felaktigt, lägre, pris var bindande för företaget. De tvingades sälja en vara till det pris de annonserat den för. Prisskillnaden var dock inte så stor att kunden skulle förstått att priset kunde vara felaktigt. Därför gick ARN på kundens linje.
    Personligen förstår jag beslutet men jag håller inte med.

    Däremot kan du aldrig tvingas att leverera en vara som inte finns i lager. Slutförsäljning får faktiskt förekomma utan att en konsument kan kräva upprättelse. Du kan alltså inte tilltvinga dig en icke-existerande vara.

  3. Låter rimligt. Antar att jag är för van vid avtal där skadestånd vid utebliven leverans är specificerat.

    Att från inledning om hetro-manboobfuck ta sig till en seriös diskussion om konsument och avtalsrätt är ett juste partytrick. Tur att man har sådan här små sociala färdigheter att förgylla sin omgivning med.

  4. Mellan företag kan man skriva vilka klausuler man vill (i princip). I förhållandet Konsument – Företag kan ingen part friskriva sig ifrån KKL. Lite tråkigt men väldigt bekvämt.

    Tackar, jag blev lite imponerad av mig själv med – den faktiskt helt oplanerade – övergången från manboobfuck till KKL. Ibland jobbar synapserna som ett team.

    Valross: First we´ll take anatolien, then we´ll take New York

Kommentera

