Now this is fun

Gårdagen tillbringade jag med att infinna mig på den plats i livet där man fyller 39 år. Nedräkningen till ”the big four-nought” är således påbörjad. Coachführer vann ju som bekant det loppet med flera månader, vilket jag tycker vi alla skall gratulera honom för. Hu-Rah!
Jag kanske borde be om lite führer-coachning om hur man bäst tar sig igenom det här trettionionde året? Jag känner mig lite vilsen.
Pikegirl har redan gett mig små tips om hur jag bäst förvaltar de kommande åren. Knarka är tydligen jättebra. Problemet är att jag fortfarande inte känner igen en langare. Så problematiken med att hitta en kopp knark är lika stor idag som den var på 80-talet.
Sedan tillkommer att jag är jävligt kräsen. Kokain går t ex bort. Vem vill härma Björn Borg? Heroin, mmmmm ja jag är hellre Dave Gahan än Björn Borg. Å andra sidan vill jag verkligen inte vara Keith Richards?
Hasch/gräs? Nej jag vill inte härma min pappa heller. Ecstacy? Hummm tja… det verkar ju rätt roligt. Men är inte det vääääldigt mycket Manchester 1992? Jag tror det räcker med att jag har t-shirten. Och se hur det gick för Shaun Ryder.
LSD verkar ju effektmässigt vara roligast av allt. Men använder någon det idag? Man vill ju inte framstå som en gammal hippie. GHB? Nej, alldeles för billigt.
Om ingen har några bra argument så går nog knarkkarrriären bort innan jag ens påbörjat den.

Förr om åren, lite tidigare än min fina Bros-jacka införskaffades, var jag likt Valross och Coachführer synthare. Coachführer var den allra mesta syntharen jag visste.
Nu är vi alla förhållandevis vuxna män. Coachführer är mest vuxen med hänvisning till hans ärevördiga ålder. Ingen av oss klär sig längre som ”synthare”. Små detaljer och rester finns kvar. IE: mina svarta polotröjor, Coachführers välstrukna skjortor, Valross sobra klädval. Ingen av oss är känd för sin färgglada garderob.
Och ungefär sådär ser väl alla 35+ f.d ”synthare” ur idag.
Då funderar jag: varför ser jag en massa äldre människor som klär sig som de raggare de var under femtiosextiosjuttiotalet? Allvarligt, vad är det för fel på dem?
-Amen det är en hyllning till rockabillyn. Elvis är kungen. I morrn spelar Boppers i Tidaholmsparken. Har du sett Bettans nya bakrutedekal. Den ser ut som ett troll som sticker upp huvudet hohoho.
Ok, jag gillar fortfarande Beborn Beton, Book of Love och Nitzer Ebb, men du får se mig död innan jag drar på mig mina hängslen med kyrilliska alfabetet, färgar håret tulpansvart och odlar fram en 30 cm lugg igen. Jag skulle inte ens ta fram något av mina gamla stass för att gå på 80-tals maskerad. Likväl går de här gamla raggarna omkring och ser ut som just gamla raggare.
Tänk efter nu! Kan ni se en femtioårig synthare i kängor, svarta byxor, svart polo, hängslen, koppel halvtunnt hår med en liten stackars kvarleva till framkammad lugg köra truck på Arlas ostlager?
Nej just det.

Point proven.

heaven17

8 responses

  1. HAhahaaa! Då har ju galet rätt! Eller en punkare i 60 års åldern med knallgrön tuppkam, säkerhetsnålar genom lite olika utvalda kroppsdelar… Fasen, det vore rätt intressant ändå. =)

  2. Jag kunde aldrig förstå det här med att folk ifrågasatte hur ungdomen kommer över knark på landsorten. Sedan klippte jag mig och nu förstår jag. Inte en enda gång har det kommit fram någon till mig när jag gått över torget och frågat om jag vill köpa eller sälja. Jag har inte ens blivit tillfrågad om ciggarettpapper sedan jag skaffade mig en förhållandevis vårdad frisyr.

  3. Jag är ärad att i så högtidliga ordalag bli omnämnd i en kulturens högborg:)
    Lev ditt 39 år precis som du levt dom 38 innan och hänge dig aldrig åt den gnagande tanken att något skulle förändras av den linjära uppfattning vi har om tid.
    Du är var du är just nu, vad du alltid varit och kommer alltid att förbli.
    Rynkor är bara patina och tecken på ett bruksföremål, är det välanvänt så fyller det ett syfte
    Satan vad högtravande det blev!

  4. Coachführer: Tackar. Men innebär det inte vissa problem. Under ett par av de här åren har jag gått i blöjor och kissat i sängen och gråtit när jag inte fått godis. Skall jag börja med det igen eller avser du bara några av de här frösta 38 åren?

    EVK: Damn, jag har också haft roliga frisyrer men inte blev jag erbjuden knark för det.

  5. Amfettamin är den enda drog jag prövat. Effekten av DET var att jag dansade non-stop i fyra timmar. TILL OCH MED till Michael jacksons ”Black & White”. Go figure att jag inte prövar sådana hemskheter igen.

Kommentera

