If you tolerate this….

Jag har ofta sagt att ”idag hörde jag det dummaste jag någonsin hört”. Jodå, jag har en mental lista på dumma och konstiga saker folk har sagt till mig under årens lopp. Vi har mannen som skulle anfalla mitt dåvarande arbete med Skånes sjunde pansarregement, mannen vars tankar avlyssnades genom trianguleringsapparater som gick på ”amerikansker” ström (han var västgöte) och damen som bestämt hädvade att irakier bröt sig in i hennes lägenhet på natten och sprayade atomspray på henne i sömnen.
Ovanstående personer kunde i alla fall skylla på sinnesförvirring. Damen jag pratade med idag, jag vet inte vad hon skall skylla på. Någon annan med största säkerhet.

En dam ringde in och ville köpa reservdelar till en riktigt billig produkt. Vi hade visserligen reservdelarna, men eftersom hon ville köpa så många blev det faktiskt billigare för henne att köpa en helt ny produkt. detta eftersom hon inte kunde avhämta delarna i en av våra butiker, det innebär att hon även hade får betala frakt.
Detta reagerade hon starkt på och hon ansåg att produkten var en slit-och-släng-produkt. Jag kunde inte annat än att hålla med henne, det är omotiverat att köpa reservdelar som kostar mer än varan. Men med tanke på hur billig varan var så tycker jag att det är underförstått att det blir slit-och-släng.
Kund-Det är ett enormt resursslöseri att sälja sådana här produkter anser jag.
Jag -Ja, jag vet inte vad jag skall svara. varan säljer, folk vill köpa den. Och vi säljer även dyrare produkter om man hellre vill köpa det.
Kund-Så kan man inte säga! Precis så sade tyskarna om judeutrotningen. ”jag följde bara order”.
Jag-*tystnad*

På fullaste allvar jämförde hon alltså ett försäljningen av ett snorbilligt städredskap i plast med systematiskt utrotning av sex miljoner människor.
Jag kommenterade inte detta överhuvudtaget. Det var alltså vårt fel som sålt en vara som går emot hennes principer men som hon själv valde att handla istället för de dyrare, och enligt hennes resonemang, miljövänligare produkter.

6 responses

  1. Du missade tanten som hävdade att ett visst företag hade våldfört sig på hennes teleabb!

    Själv hade jag klassikern ”Men om er säljare skrev fel nr på avtalet, skickade det till mig o jag skrev under är det väl inte MITT fel?” idag. Öhh, nähä, så du skrev under utan att kolla igenom? Och det är vårt fel att det beställdes upp en tjänst till fel ställe? Varför kollar du inte så allt stämmer innan du signerar o skickar tillbaka?

  2. Jag tycker det var en jättebra metafor det där med judarna. Man kan inte slösa med planetens resurser hursomhelst. Då sitter vi där en vacker dag med hudcancer & tycker synd om oss själva för att vi inte har mer ozon.

  3. Oh noez. DEN tanten har jag inte glömt. Tvärtom lever hon färskt i mitt minne. Det var därför jag höll tyst i det här fallet. Jag vill inte drabbas personligen igen över att andra är idioter och får höra det🙂

  4. Tack Valross. Sade jag att det var ok att du pratade anglofilporr med andra än mig? I lied. You cheating bastard.

    Judeutrotningen är alltid en bra markering om man inte har andra argument. Hur trumfar man det liksom?

  5. Ha ha…. tänk den gubben jag hade i butik en gång som bestämt skulle prata med en tekniker, en lite flicksnärta var ej god nog. Han gav sig inte men jag lyckades efter några långa minuter fråga vad det gällde. Jo, han hade köpte en nummerpresentatör men det var bara samma jävla nummer från stockholm som ringde när han varit borta och inte fan kände han någon i sthlm. Jag bad att få titta på produkten och han la den tveksamt i mina händer.
    Jag tog bort den där lilla genomskinliga plastremsan med stockholmsnumret som satt där för att demonstrera hur det ska se ut och gubben tittar storögt på mig och utbrister -Du är inte så dum som du ser ut du!

  6. Pingback: (K) Återblänk « valross d.y.

Kommentera

