Panelen blinkar blå

Yours truly har de senaste dagarna varit helt upptagen med att
1. Spela Fallout 3
2. Gå på hockey.

Eventuell saknad och sorg inför avsaknaden av uppdateringar ber jag ödmjukast om ursäkt för.

Under mina år som yrkesklagomur möter jag ofta inställningar som för mig är helt obegripliga. Jag tillhör verkligen inte den tekniskt begåvade skaran av mänskligheten. Men jag kan sova lugnt då jag dagligen isner att jag inte har det så illa ställt som andra.
Eller rättare sagt, jag har kanske en mer kör-i-vind-inställning än vad många andra har?
Låt mig exemplifiera.

Häromdagen talade jag med en kund som köpt sig 1 st perkulator (kaffebryggare för er som inte visste det). I manualen till densamma står det att kaffet är klart när den gröna lampan lyser.
Kundens spörsmål var att det aldrig lyser någon grön lampa. Men det lyser en röd! Frågan var huruvida det var fel i manualen eller om perkulatorn inte fungerade.
I min värld är svaret på frågan väldigt lätt att finna själv. Jag kände inte till problemet men jag frågade om kaffet var klart när den röda lampan lyste. Kunden kunde inte svara på detta då de inte vågade dricka kaffet av rädsla för att det kunde vara något fel.
Vänligt förklarade jag att om kaffet var klart och smakade som det borde så är det med största säkerhet så att perkulatorn fungerade som den skulle. Men manualen var felaktig. Kunden nöjde sig med detta och vi avslutade samtalet i fullt samförstådn.

Min tankegång är nu denna. Jag hade till att börja med inte läst manualen, man som jag är. Och om jag hade läst den och noterat att den nämner en grön lampa hade jag helt sonika bryggt mig lite kaffe. Hade det det bryggts som jag förväntar mig och smakat gott så hade jag själv dragit slutsatsen att manualen nog var felaktig och aldrig mer tänkt på det.
Jag kan nu inte säga att kunden gjort fel. Jag vill inte ens göra mig lustig på dennes bekostnad….nåja inte så mycket.
Men här tycker jag mig skönja en djupare fråga. Varför är man så beroende av instruktioner att man inte vågar tro på sig själv och konstatera att ens eget omdöme är värt mer än vad som står skrivet på en papperslapp?

Valfri kommentar från Valross som innehåller ordet ”socialdemokrat” [här]

2 responses

Kommentera

