Step on

De som känner mig någorlunda vet, hoppas jag, att jag anser mig själv vara en förhållandevis intelligent man som klarar av abstrakta resonemangsmodeller i skrift och tal. Förhoppningsvis delar en och annan den åsikten. Ja förutom ni som inte håller med och anser att jag är en självgod idiot som håller sig själv förmer än andra. Men ni räknas inte.
Det har förekommit att jag uttryckt åsikter om min nuvarande anställning i inte helt positiva ordalag. Idag tänkte jag återigen exemplifiera varför jag får ont i huvudet av mitt jobb, Följande brev damp ned i min inkorg.

jag har köpt Er Läderabetskänga och tycker att det är en jätte bra sko. Jag har dock ett problem. De metallöglor som skosnöret går genom har en förmåga att nöta sönder skosnören (efter ca 4 veckors användning är snöret av). Det par jag har nu är mitt tredje, och alla tidigare par har haft samma fenomen med avnötta snören.

Har Ni något tips på hur jag skall göra? Är det bara jag smo har detta problem? Jag är alltid noggran med att knyta upp skon helt för att inte ”sträcka” snörena i onödan, men uppenbarligen hjälper det inte.

Tacksam för råd och gärna en sändning med många extra skosnören, eftersom det inte håller särskilt länge.

Med vänlig hälsning

Det är ett väldigt vänligt brev där kunden ställer en fråga över ett problem. Ett problem som visserligen kan anses vara futtigt och ointressant. Men det är ändå ett kundproblem. Det här brevet ligger fortfarande i min inkorg, jag försökte till och från fila på ett bra svar. Men tyvärr lyckades jag inte vika ut min text på ett sådant sätt att det inte framstod som ”duh”.
Det enda svar jag fick ned var.

Hej Kunden

Köp inte nya skor. Köp nya skosnören nästa gång.

Mvh

Arbetet med att formulera detta med en massa andra ord som tar udden av mitt otäckt korthuggna svar fortsätter under morgondagen.

8 responses

  1. du har väl inte skickat det där korta än hoppas jag?
    han är ju supergulligt trevlig. finaste farbror som till och med ser till att inte sträcka sina skosnören i onödan. det är fasen så ‘gamla skolan’ det blir!

    det lär ju gå att fixa hos en skomakare, annars är det väl bara att använda gaffa, som i alla andra situationer i livet. lite gaffa på insidan av varje ring lär ju ta bort nötandet.

  2. Låter som ett tydligt produktfel. Är själv mångårig brukare av armens känga modell 90. Även den har metallöglor för övre delen av snörningen. En utmärkt konstruktion då skosnöre löper lätt igenom dem. Även på dessa kängor så slits snörena mest just där de löper genom metallöglorna, men en normalt snöre håller ändå många månader av daglig användning.

    Skicka mannen(?) ett par nya skosnören!

  3. Nein jag är naturligtvis inte så kallhamrad att jag skulle skriva ett sådant svar.
    Det vore roligt, ja. Den här gången är det inte så mycket kundfel som svårigheten att skriva det uppenbara för någon som inte ser det som uppenbart. Svaret måste alltså vara formulerat så att det framstår som om vi verkligen funderat på en lösning just för den här kundens skull.
    Det löser sig under morgondagen. Idag fick jag bara inte fram de rätta orden,

  4. Är det verkligen så att han köper nya skor varje gång snöret går av? Jag tycker det är litte luddigt.

    Gaffatejp fungerar inte. Nogran slipning och polering borde dock avhjälpa problemet. Något säger mig att just denna kund kanske kan vara bered att genomföra ett sådan ingrepp på ett par skor som gissningvis kostar 199kr. Jag kan även tänka mig att de medföljande skosnörena inte är av bästa tänkbara kvalitet.

  5. Är inte den gyllene regeln att något är sönder först när gaffatejp inte kan laga det?

    Det uppenbara, för mig, är att du köper nya skosnören när de går sönder. Du köper inte nya skor.

    Det här är en misantropisk blogg där jag fritt får anklaga vem jag vill och på väldigt lösa grunder.🙂

    EVK: Ja efter vad jag kan uttolka inhandlas det nya skor när snörena går av. Av rädsla för svaret har jag inte vågat ställa frågan rent ut.

Kommentera

