Armageddon Days Are Here (Again)

Idag blev er trogne uppringd av en kund som erhållit de varor han beställde för några dagar sedan.
*på sävlig norrländska*
Kunden: -Vad är Postens Expeditionsavgift för något?
Jag: -Du menar på fakturan du fått? Det är kostnaden för frakten.
Kunden: -Jag har fått betala den två gånger.
Jag: -Det vore märkvärdigt. Kan jag få dina uppgifter så skall vi kolla
Kunden ger mig kundnumret och jag kollar den aktuella ordern
Jag: -Jag tittar på den aktuella ordern och du är debiterad fraktavgift a 99:- en gång. Inte mer.
Kunden: -Nej, jag har fått betala den två gånger säger jag ju. Det står här totalt varuvärde 1504:-. Fraktavgift 99:-.
Jag: -Ok, ovanför den texten ser du varje vara, antal och pris per styck. Där står sedan också Postens expeditionsavgift a 99:-. Det du läser nu är alltså sammanställningen på din order. Du har ett totalt varuvärde på 1504:- och en fraktavgift a 99:-. det blir 1603:- totalt. Då ser du att du inte betalat avgiften två gånger.
Kunden: -Men det står ju att jag betalat två gånger.
Jag: -Men….ok låt mig gå igenom ordern tillsammans med dig.
*Jag går igenom ordern och räknar upp varje vara, antal och pris*
Jag: -Ok, då har vi räknat igenom alla varor och då är vi överens om att totalsumman för de varor du köpt är 1504:-? Lägger vi sedan till frakten….
Kunden: -Plus fraktsumman då har jag betalat dubbelt.
Jag: -Om jag får förklara färdigt. Den totala summan på de varor du köpt blir 1504:-. Lägger vi sedan till fra..
Kunden: -Har jag betalat dubbelt
Jag: -Ursäkta, om jag får förklara färdigt bara. Om den totala summan för varorna blir 1504 och frakten är 99:- så blir den totala summan du betalar 1603:- och det är också det som står på fakturan. ”Att betala” 1603:- inkl moms. 1603:- minus 99:- i frakt blir 1504:-. Du har handlat varor för 1504:- och betalat en frakt på 99:-: totalt att betala 1603:-. Du har alltså inte betalat frakten två gånger.
Kunden: -Jo
Jag: -Nu förstår jag inte. Om du slår samman det totala varuvärdet plus frakten blir totalsumman 1603:-. Exakt samma summa som står på fakturan. Hur kan du få det till att du betalat den två gånger?
Kunden: -Det står ju på fakturan.
Jag: -Men som jag nyss sade. Fakturan består av en specifikation och en sammanställning. Så ser alla fakturor ut.
Kunden: -Jag har inte fått min rabatt på 100:-. Ni hade en kampanj som sade att man fick 100:- i rabatt om man handlade för över 1500:-. Det har jag gjort.
*Plötsligt byter han bara samtalsämne. Jag sitter inte på sälj men kollar upp det hela.  Helt riktigt, om man uppgav en kampanjkod vid beställningstillfället får man 100:- rabatt Detta står tydligt på kupongen. Det har kunden alltså inte gjort.*
Jag: -Ursäkta att det tog en stund. Det stämmer. Men då uppgav du inte kampanjkoden vid beställningstillfället.
Kunden: -Nej det står ingenstans
Jag: -Jo det står ….ok….. Jag ger dig 100:- att handla för nästa gång. Är det ok?
Kunden: -ja det är ok.
Jag: -Bra, då ordnade vi det. Men är vi överens om att fakturan vi talat om stämmer. Du förstår hur jag räknat och du är inte debiterad dubbel frakt?
Kunden: -Nej,  vi är inte överens. Men nu när  jag fått min rabatt stämmer den.
Jag: -Men alltså….hur kan du …ok….Ha en bra dag nu.
4 responses

  1. Herregud. Jag hade en kund för ett tag sedan som hävdade att han inte kunde ha en mobil vars simkort går på tele2s nät, för när mobilen söker nät (vilket den gör väldigt ofta med tele2s skitnät) så sänder den ut massa ettor och nollor. Och eftersom hans bil är uppbyggd av ettor och nollor så slutar den fungera då. Mobilen slår alltså ut bilen. Han måste då ringa efter bärgning och reparationen blir jättedyr och det får Ventelo stå för thank you very much.

    Det var så korkat att jag bara satt här med gapande mun och visste inte vad jag skulle svara.

Kommentera

