Ach so mein liebe

[Företaget] har en hel massa produkter av olika slag. vi säljer till exempel en produkt för förvaring av små barn under bilfärd. Nej inte hundgaller. Kanske det är en bilbarnstol, kanske det är något annat. Denna är mycket populär och omtyckt av våra kunder. Med all rätt så. Den är faktiskt riktigt bra.
För enkelhetens skull kan vi säga att [produkten] är en bilbarnstol. En sådan vet ni alla hur den ser ut?
Användandet av produkten som sådan orsakar tack och lov inga större problem för vår kundstock. Vilket förvånar mig lite, vissa tror jag har kraftiga problem med att förstå hur en stol bör användas.
Oh well. På den här produkten sitter iallafall ett litet snöre med en färgglad klädnypsliknande mojäng längs ut på toppen.
Det är inte helt uppenbart vad den här plastpluppen skall vara till. Det är alltså väldigt vanligt att man ringer mig och frågar.
Svaret är då alltid att den är till för att fästa säkerhetsbältet i. Dvs, sätter man fast säkerhetsbältet i den så slipper det åka in bakom produkten och man slipper då fumla med att leta efter det. Mycket praktiskt en stressig tisdagsmorgon när du skall till dagis.
Av någon helt outgrundlig anledning reagerar de flesta med ilska över beskedet.
-Det står minnsan inte i manualen!! Det borde ni skriva!, svarar de flesta med skarp irritation.
Ja det borde vi skriva. Men är inte huvudsaken att du får informationen? Du frågade, jag svarade artigt. Så det här med manualer är för mig ett mysterium. Det är som att du är ifråntagen plikten att tänka lite själv bara för att det finns en papperslapp i en kartong.
För att spinna vidare på detta. Idag talade jag med en förnumstig dam som köpt en produkt som är väldigt lik en ångtvätt. Damen hade mycket att säga om manualen. Men framför allt var hon upprörd över att det inte stod att varm ånga kan vara farligt.
-Det står faktiskt inte heller att varm ånga kan orsaka brännskador
-Nej, det är sant det gör det inte. Men det står inte heller på en hammare att den kan krossa skallen på någon. Vilket man faktiskt kan göra. Och om man inte förstår att varm ånga bränns. Ja då bör man nog inte ha en ångtvätt överhuvudtaget.
-Det är faktiskt inte mitt ansvar som konsument. Det måste ni upplysa om
-Nej det är i amerika du är fråntagen allt ansvar. I sverige är sunt förnuft fortfarande något du anses behöva besitta.

Jag har börjat vara mer oartig mot de jag talar med. Det är liksom ingen idé att försöka resonera. What you say. Skall jag vara snäll och trevlig och därigenom slösa bort en massa tid. Eller skall jag säga ungefär vad jag tycker och därigenom slösa bort en massa tid på att förklara varför jag har rätt och de har fel?

One response

  1. Det märks att du blivit lite vassare. Å andra sidan är jag säker på att det är ”behandla som du blir behandlad” som utlöser det. Ibland behövs folk dessvärre uppfostras.

Kommentera

