That jellybean isn´t funny anymore

Harrods är verlkligen en turistfälla av enorma mått. En väldigt dyr och välutrustad sådan. Men det är verkligen en disneyfierad variant av vår bild av hur en affär skall vara. Personalen har halmhatt, vaktmästarna hög hatt, pizzabagaren sjunger ”O sole mio” medans han bakar pizza (he truly did) och negern på toaletten torkar av ringen efter dig med ett leende (he truly did).

Jag hade inget emot att fota tunnelbaneskyltar eller Big Ben. Som till exempel Holborn här. F.ö en alldeles underbar station. Bland de bättre i London Underground. Och bara att få höra speakerrösten i tåget säga ”Next station is Holborn” får mig att vilja ta på mig själv här och nu.

Nåväl, åter till Harrods. Som sagt, jag ställer mig inte gärna och fotar på Harrods överhuvudtaget. De få kort jag tog togs med kameran försiktigt uppsmugen och inriktad på måfå.
Nej, det fanns ingen chans att någon inte såg att jag var turist. Oavsett kamera eller inte. Det var ingen idé att försöka smälta in som idiotrik engelsman som bara råkade ha billiga skor och en ryggsäck på sig. Men jag vill verkligen, verkligen inte få någon att tro att jag fotar för att jag är imponerad av dess groteska statyer av fiskar och putti. Vissa saker, som gårdagens torkade frukt krävde dock en avbildning, turist eller inte.
Den här bilden togs inne på godisavdelningen. Bilden är inte särskilt bra, och ni undrar nog vad jag vill ha sagt. Bilden föreställer jellybeansbåset. Ni skådar bakom rader med jellybeans a £1.85/hg. Ja det är dyrt. De smakar antagligen därefter. För att få handla där fick man ställa sig i kö. Ni ser ett litet rött rep till höger om den stora hypnosklubban. Två och två åt gången släpptes man in och den feta flickan i halmhatt fyllde din påse med önskade bönor. Poängen är denna, Harods är fyllt med svindyra varor du kan plocka åt dig hur som helst. Varför var just gelebönorna så värdefulla? Här stötte jag på en brittisk uppförandekod jag inte förstod mig på.

4 responses

  1. Då jag är uppväxt på landet och till stor del skyddad från storstadens många avvikelser, blev jag minst sagt fascinerad när jag första gången träffade på en toalettneger. Att det dessutom var på en kloakluktande gothklubb där män stod och fipplade med latexkjolar vid pissoraren gjorde inte det hela mindre absurt.

    Förlåt för avspårningen, men det är inte alltid kärnan i text man fastnar vid och kan relatera till.

  2. Toalettneger är ett helt facinerande fenomen. Ok, jag förstår att de vil ha rena fina toaletter på¨Harrods. Killen behöver ett jobb (och dricken som låg på hans bricka var inte helt att förakta). Men, och här kommer min lutheranska uppfostran in i bilden, jag kunde verkligen inte undgå att tänka:
    -Måste de absolut ha en neger som torkar av ringen efter mig? Det är väl lite väl rasistiskt?
    Som om det skulle spelat någon jädra roll om killen var svar, vit eller blå? Någon har som jobb att torka av ringen på en toalett. Men, sådan var min tankegång.

  3. Jag har haft samma tankegångar som du. Till en början kunde det ses som ett uttryck för mina egna fördommar. Elller i alla fall som en reaktion orsakad av ett liv i en fördomsfull värld. I förlängningen går det dock inte att undvika faktum. Jag har sett ett antal toalettnegrer, eller ska vi kalla dem sanitetsinrättningsvärdar med afrikanskt ursprung. Jag har dock _aldrig_ sett någon med uppenbart europeiskt, asiatiskt, amerikanskt eller luna ursprung.

    Det är tveksamt om det finns något annat yrke med så stark koppling. Sushikockar, indianguider och kinesisk cirkus inräknat. Varför?

Kommentera

