Vulgolyx

Dagens tunnelbanespot är den eminenta Green Park. Trots sin rätt fascionabla placering norr om Regents park och närheten till New Bond Street och Old Bond street är den rätt smutsig, skräpig och nedgången. Här hördes resan första, och enda, tydligt utropade ”OI”. Vilket kom från en ung smal ung man med rakat huvud och Jack Daniels t-shirt. Föremålet för hans uppmärksamhet var en kvinnlig bekant vid namn Betty.
-Oi…oi…OI BETTY, ´ver ére Dessvärre han jag inte få fram kameran. Vilket kanske var lika bra för han hade nog slagit ned mig om jag fotat honom.
Via Picadilly Line kommer man till Hyde Park Corner, vilket jag i ärlighetens namn skall säga är en station jag har få minnen av. Vilket är en del av charmen med tunnelbanan i London. Man åker, byter, stiger av går upp, går ned åker, byter och så är man framme vid rätt station. Som ibland visar sig ligga trehundrameter bort. Det tog ett tag innan jag insåg att kartan över tunnelbanan inte på något sätt är skalenlig över stationernas inbördes förhållande.Vi steg av och gick upp ut tunnelbanan och möttes av det här magnifika exemplet på brittisk late eighties-arkitektur.
Notera den klassiska avsaknaden av färglada gardiner eller blommor i fönstren.

Kommentera

