Better off dead

Under det tjuogåriga haltande ök som kallas ”min karriär” har jag haft många olika kollegor. Vid en överslagsräkning skulle jag tro att jag haft cirka tvåhundra olika arbetskamrater i min omedelbara närhet. Dock skall noteras att hos en f.d arbetsgivare räknade jag fram att jag, under en treårsperiod sett sextiotre kollegor komma och gå. Vilket får anses vara en hög perspnalomsättning då snittantalet anställda hos den arbetsgivaren var cirka 80 personer. 75% av personalstyrkan byttes ut under tre år Och nej, vi pratar inte en hamburgerrestuarang.
Nåväl, de allra flesta jag har arbetat med har varit alldeles oerhört kompetenta och trevliga människor. Både privat och i sin yrkesroll. På ett eller annat sätt har jag och mina olika kollegor alltid befunnit oss i närheten av kunder på ett eller annat sätt.
En vanligt återkommande debatt är den om det alienerade samhället. Nutidsmänniskan isolerar sig från omgivningen och vi känner inte ens våra grannar utan drar oss undan från personlig kontakt. Ni har hört den eller hur? Jag tror detta stämmer, vi söker oss ifrån varandra så gott det bara går.
Jag är bara helt emot den tes som säger att detta är något negativt och att vi borde ha mer öppna blomstrande torg och andra mötesplatser som möjliggör ”kontakt mellan människor”. För handen på hjärtat, hur jävla förtjust är du i alla jävlar som står före dig i kassan på ICA?
Nej precis.

Där har vi också orsaken till varför jag/vi gillar zombiefilmer. Det handlar inte alls om vår förtjusning i blod, inälvor och masslakt. T ex Shaun of the Dead. Poängen är inte enbart att göra en rolig romantisk komedi. Med zombies. Vad den vill ha sagt, eller i alla fall säger till mig är att det finns hopp om en bättre värld. En värld där alla idioter blir våra slavar och jag, tillsammans med Valross, Peixe- Peixe, fröken 18.45, Der Coahführer och alla andra vettiga kan få slå oss ned på The Winchester samtidigt som pöbeln får sitt rättmätiga straff, att göra vårt skitjobb.

2 responses

  1. Pingback: Rerun 080929 « Der A-mann

Kommentera

