Cash please

Om sju dagar befinner sig Der A-mann med familj förhoppningsvis någonstans i centrala London. Undertecknad kommer att ha fullt upp med att bara avnjuta doften av avgaser, gatukök och currydoftande indier i skrynklig kostym
Varför envisas alla indier med att ha skrynkliga kostymer. Sure, linne är ett skönt materiel. Men för guds skull, i Lundun, vad är problemet, det finns ju mer kemtvättar än det finns Starbucks.
Jag har inget emot Starbucks. De gör gott kaffe och de är trevliga. Spelat trevliga måhända, men ändå trevliga.
För många år sedan befann jag mig tillsammans med Der A-frau i Southend-on-sea, i bröllopsresa,några mil väster om London. Där köpte vi varje morgon kaffe på starbucks innan tåget gick. Första gången vi var där frågade killen bakom disken
-And how are you today sir. Fine I hope?
Yepp, en standardfras. Men han sade det på ett sådant sätt att jag faktiskt trodde han kände mig och uppriktigt ville veta hur läget var. Inte på det sedvanliga artigt trevliga, men något distansfulla, engelska sättet. Uppriktigt trevligt.
Men visst, de vill naturligtvis bara åt mina pengar. Något annat har jag inga illusioner om.
Men jag förstår dem, engelska pengar är också trevliga. Vi har ju varit inne på engelskt skylttrevligthet förut. Den är värd att titta på igen
Läser man på engelska sedlar står det:
I promise to pay the bearer on demand the sum of X pounds Undertecknat av the Chief cashier.
Plus att drottningen ser lite sexy cool ut.
I sverige har vi skäggmonstret Gustav Vasa på sedlarna. Jo han var ju en helfestlig figur.

Notera också den kubistiska tolkningen av Uppsala. Jättefint, verkligen. Jag är absolut ingen motståndare till euro. Och engelsmännens konservatism kan ibland driva mig till vansinne. Men jag förstår dem i den här frågan. Skulle du byta en fin stilistisk och sober bild på drottningen till en färgglad bild på en holländsk väderkvarn?

2 responses

Kommentera

