Roadblock

I england fanns emellan 50-70-talet en våg av filmer som gick under namnet ”Carry on….”. Filmerna behandlade typsikt brittisk humor, dvs tuttar, rumpor, kåta äldre gubbar. För er som inte sett någon av de filmerna, de får ett Benny Hill-avsnitt att framstå som en del av ”Fyra nyanser av brunt”.
Hey presto, en sak som är dåligt med england. Deras skitdåliga burleska humor.
Nåväl, en typisk brittisk sysselsättning som skildras i filmerna är husvagnssemestrar. Brighton pier, näsduk på huvudet, omklädningshytter, arga äldre damer som hytter med handväskan, the lots helt enkelt.

Inte bara engelsmän gillar husvagnssemestrar. Även här i sverige finner många husvagnssemester avkopplande och trevligt. Efter vad jag kan utröna av våra försäljning och de frågor jag får är det väldigt viktigt att man lever ett modernt liv när man husvagnssemestrar. Kylskåp, dator, tv, pool, gasolgrill, en dator till för lillungen måste ju få något att göra, vinkyl, stereo, infravärme för förtältet, xbox och eller playstation osv osv osv.
Om man har en TV med sig så bör man också ha en antenn till densamma. Med fördel sätts antennen på taket.
En kund kontaktade mig för ett tag sedan. Hans antenn hade gått sönder och han undrade om det gick att köpa lösa spröt. Tyvärr finns inte detta som reservdel, de är för den delen väldigt svåra att byta ut med någorlunda önskvärt resultat. Kunden förklarade då att det minsann var en väldigt dålig antenn, riktig skit, som bara gick sönder sådär.
Jag frågade då , ärligt nyfiken, på varför han ansåg detta. Konversationen löd ungefär som följer:
-Den gick sönder när jag backade in husvagnen under ett träd. Då fastnade den i en gren och några spröts gick av.
*med min glada aha-det-var-ju-lite-dumt. Så-tokigt-det-kan-bli-röst* -Aha, nej de är nog inte så tåliga att de klarar av att stå emot kraften av en trädgren som sliter i dem.
– Det tycker jag var väldigt dåligt. Det är ofta man måste backa in en husvagn under ett träd eller köra i skogen. Då tycker jag att man kan förvänta sig att antenn klarar sådant.
-Jaaa….fast en trädgren är ju otroligt mycket kraftigare än en liten tunn metallstång. Om stången fastnar i en gren och du backar på med husvagnen som säkert väger något ton eller två blir ju kraften rätt stor.
-Ja jag tycker ändå det är otroligt dåligt.

Vi önskade artigt varandra en trevlig dag och lade på strax efteråt.
Huruvida kunden hittat en antenn i kraftigt gjutjärn. Alternativt lärt sig att ta ned antennen innan han kör in i djungeln vet jag inte. Jag kan bara konstatera att vissa personer försvarar sitt eget handlande till den grad att de anser att enkla fysiska lagar skall stå åt sidan för deras rätt som konsumenter.

4 responses

  1. Tack för att du förgyller en i övrigt rutten morogn. Jag ser framför mig hur han i framtiden kommer hänga husvagnen efter sin IH scout och ger sig ut i terrängen. Svetsad TV-antenn av 2″ fyrkantsrör fasttradgen med rejäl vagnsbult på husvagnstaket. För eller senare kommer grenen och något måste ge efter. Det blir inte antennen, återstår gör grenen och husvagnstaket.

  2. I aim to please.

    Om kunden nu gör en konstruktion som du föreslår är jag övertygad om att han återkommer och klagar på att bulten han använde inte gick av innan taket gick sönder.
    Altenrativt, och det här är bättre, går han till husvagnsfirman och klagar på deras svaga takkonstruktion.

Kommentera

