Kermodian rant

Valross är ett stort fan av listor. Tyvärr har jag själv tappat intresse för att lista saker efter vilken skala det nu vara månde. Förr höll jag också på med att göra listor över saker, helst musik och film. Idag är jag smärtsamt medelålders och orkar inte bry mig nämvärt.
Exempel:

Då: -Vilket Depechealbum är bäst i förhållande till medlemmarnas dåvarande klädstil, bortsett från de två första, fram tills, dock inte medräknat, Ultra?
Nu: -Yay, en Blümchenlåt på radion *nynnar med och fortsätter diska*
Antagligen är det för att jag idag vet precis vad jag gillar och behöver inte ”flaunta” min exemplariskt goda smak inför andra. Det finns inget kvar att bevisa eller upptäcka

En lista följer jag dock noggrant. Den brittiska box-office listan. Rättare sagt, den brittiska box office-listan kommenterad av Mark Kermode på BBC Radio 5 live. Egentligen skiter jag i listan som sådan. Det är Marks recensioner som är hela behållningen. Filmrecensioner är, av någon anledning, oerhört mycket intressantare på engelska. Ett lysande exempel på detta påstående är Marks recension av Pirates of the Caribbean 3
Yeth, över tio minuter lång men det är det värt. Du vill verkligen lära dig hur detaljrikt och beskrivande det engelska språket kan vara.
Nu kan ju vilken tomte som helst såga filmer på ett mer eller mindre kreativt sätt. Öppna bara närmsta dagstidning, det går ett tjog på dussinet av halvtaffliga filmrecensenter.
Mark Kermode kan, till skillnad mot så många andra, med samma utförliga språk som han kritiserar en film hylla en annan. Håll med mig om att recensenter överlag stapplar lite när de skall hylla något.

Paus: Att såga någon som är dålig på att kritisera kräver naturligtvis att sågningen utförs på ett bättre och smartare sätt än det kritiserade föremålet ifråga. Det tror jag mig inte kunna i det här fallet. Men hey, de dåliga filmrecensenterna skriver och får betalt för att göra det. Jag gör det här för mitt eget höga nöjes skull!

Han har även ett eget adjektiv: kermodian
[adj]. Kermodian: speaking rapidly, without pausing, or breathing and with a tone of unquestionable authority using a minimum of four obscure film references to illustrate points where others use mere words, but always returning in a Corbettian fashion to the main topic.

Radioprogrammet finns som podcast på BBC Radio 5 live - Mark Kermode and Simon Mayo's Film Reviews - Mark Kermode and Simon Mayo's Film Reviews. Sänds fredag eftermiddag.
Jag kräver att du ger programmet minst en lyssning.

2 responses

  1. Japp, visserligen visste jag att många redan sett det inslaget. Men långt ifrån alla läsare.

    Nej det är inget idé att försöka dölja din ”flauntning” (vilket härligt ord). Listor går ut på att skaka sina grejer publikt. Låt dem komma bara. Jag älskar att läsa dina listor.

Kommentera

