Tea for two, raus!

Vidare, andra saker som är bra med england.


Jo, vinägerchips är allt så bra att de får vara med två gånger på bilden. Eftersom der-amanns familj reser med enbart handbagage är det omöjligt att köpa med sig Marmite, eller för den delen någon annan vätska, i burkar större än 1 dl. Vilket får mig att fundera på när flygsäkerhetsföreskrifterna gör skillnad på vätska och marmeladkonsistens?

Och! Det lär ju vara väldigt populärt, bland bloggare, att promota produkter. Tillåt mig.
The Colonial Tea Company. Svensk firma som säljer te. Inte sådant där bös som du får i tepåsar. Riktigt te. The good stuff. www.thecolonialteacompany.com

21 responses

  1. Bara att offra sig och checka in bagage på hemvägen. Köp billig väska i en £-shop. Fyll med chips, marmite. lemsip och maltvinäger. Jag kan ta hand om ett par kg av varje.

    (Varför springer det millitärer på vägen utanför?)

  2. Tackar, dock är kostnaden för att ändra bokningen av flygbiljetterna från ”bara handbagage, incheckning online” till” extra väskor, incheckning på flygplatsen”, snuskigt, snuskigt dyr. Förhoppningsvis går det att köpa marmite på flygplatsen, i taxfreeshopen. Då är det ok att ta med sig litervis.
    Flytande sprängmedel är alltså helt omöjligt att få in på taxfreeavdelningar, t ex som anställd eller så. Helt omöjligt.

  3. Du har helt rätt. Jag är överygad om att säkerhetsregler för flyg är skapade av samma människor som ringer till mig och klagar. De har åtminstonde sama brist på logik och oförmåga att sätta saker i relation till varandra.

    (Ett vadderat rum låter iofs som en rätt skön grej, vadderat rum och en ryggmassage det skulle sitta fint.)

  4. Det går att köpa Marmite på ”the british shop” (eller var det the english shop…) i Göteborg. En burk av största storlek (500g) kostar 129:- Ett paket Alpen-musli kostar 65:- men jag missade visst att kolla prislappen där. De har även maltvinäger, vilket är totalt omöjligt att hitta i andra butiker i det här landet.

    En Marmite av minsta storlek borde inte rymma 1dl ens, så det borde du få ta med hem. Tror det är 125g i den.

    Vi avnjöt förövrigt rostat bröd med marmite senast igårkväll. Yummie!

  5. Nej, nu har jag inte tid att bloggspamma mer.

    Jag ska skriva färdigt min rapport om hur de skärpta kontrollerna på flygplatser har visat sig effektiva. Grundbasen är ganska enkel. Jag jämför helt enkelt antal lyckade attentat mot WTC före och efter införande av de nya reglerna, men behöver fylla ut det lite för att det ska publiceras.

    Sedan ska jag ringa till dig och ta reda på varför jag inte fick med någon manual till plastpåsen jag tog i kassan senast. Dessutom gick den sönder när jag skulle bära min cykel i den, går det på garantin?

  6. Ahaaa är burkarna så små? Men då så. Problemet är löst. Ett paket lempis, lepsis, lepsid whatever . Jag lovar att jag skall försöka komma ihåg.

  7. Men jag glömde ju att ta med maltvinäger på bilden! Natürlich skulle jag tagit med det.
    Ok, lepsistenlepid och maltvinäger står på listan tillsammans med s6v-chips.

  8. När du ändå håller på så kan du köpa lite Cadburyersatzchocklad och rituelt bränna på central plats i London. Den smörjan är inte bäst, var den än är köpt.

  9. *fnittrar* Jag tror du menar lemsip, eller hur? Maltvinäger borde va svårt att hitta i mindre mängd än en deciliter är jag rädd. Jag ska dock se om jag hinner mäta volymen på tom marmite-burk ikväll.

    Hur är det med flygreglerna, får man ha totalt max 1 dl per väska, eller får man ha 1dl schampoo, 1 dl balsam, 1 dl hudkräm, 1 dl tandkräm osv osv?

  10. ”Vätska, krämer, geléer och sprayer i behållare som rymmer max 100 ml (1 dl) får tas med i handbagaget. Flaskor, burkar, tuber etc ska placeras i en genomskinlig en-liters plastpåse och utan problem får plats i påsen, som ska vara stängd. Påsen ska vara återförslutningsbar. För flytande mediciner, barnmat och dietmat gäller inte dessa begränsningar. Bagage som checkas in påverkas inte heller av begränsningarna.”
    Ingen terrorist verkar således kunna komma på den onda planen att medföra explosiva vätskor i en kartong med havremjölk.

    Fast om man köper sin maltvinägersburk i en taxfreezon, dvs efter incheckningen, är det ok att köpa dunkvis med vätskor. Terroristerna är oförmögna att nästla sig in där för att plantera helvetesmaskiner på planen.

  11. ”mediciner, barnmat och dietmat”

    För Marmite kan vi kryssa i ”all of the above”.

    Får man fortfarande bära med sig litervis med 50% alkohol in på planet?

  12. Så länge vikten inte överskrider 10 kg och ryms inom flygbolagets handbagagemått är det helt ok. På en höft kan vi väl säga att du kan ta med dig ca 7-8 liter sprit. Om du hittar flaskor i olika utformning och är en jävel på tetris kanske du kan få med lite till.

    Gällande Marmite, du har helt rätt. Det uppfyller ju alla kriterier för att undantas från vätskereglerna. Vi får se vad flygplatspersonalen säger om min 5 liters bucket-o´-marmite när jag skall checka in.

  13. Förvisso skulle jag kunna hälla över alltihop på en dunk, men å andra sidan är glasflaskor utmärkta vapen i sig.

    Hur många dolkliknande föremål tror ni det går att få in i en laptop? Att bevara den ursprungliga funktionen på datorn är ingen prioritet.

  14. Aaah men det där har de tänkt igenom. Har man med sig en bärbar dator måste man visa för personalen att den fungerar. Men en USB-minne/mattkniv borde väl gå att designa.

  15. Åfah, så man får inte ha suttit o spelat tetris tills batteriet tog slut? Men va fan, det kan inte va svårt att få till flera dolkar som förkläds till PCMCIAkort o tar upp slot-platsen. De kan ju inte kräva att jag visar att mitt ”analoga modem” funkar? Eller tillgodohåller de även telefonlina?

    Marmite är definitivt barnmat, Amanda har älskat det sen första stund!

    Är inte den sprit man köper på taxfree packat i speciella kassar som limmas igen? Så man inte kan öppna dem hur lätt som helst på planet. Krävs visserligen bara att man sliter lite i plasten, men det är ändå ett fördröjningsmoment.

    Ska man ha med sig explosiva vätskor ska man alltså tappa över dem i medicinflaskor. Lactulos finns i 1-literflaskor, det är en hel del. Måste finnas andra mediciner som oxo säljs i stoooora förpackningar. Eller måste det vara receptbelagd medicin?
    Barnmat står det, vad gäller nappflaska med vällingpulver? Det ska ju va varmt vatten till sånt. Poppis att ha i termos. Får man ta med det, eller måste man förlita sig på att de snorkiga flygvärdinnorna kan ordna hett vatten?

    Om jag tolkar ditt citat rätt får man ha med så många småbyttor som får plats i en enliters plastpåse. Men får man ha flera påsar då?

  16. Lite vagt relaterat, men småkomiskt…

    För många år sen, så länge sen att jag o min jämnåriga kompis inte fick ta in sprit genom tullen, var vi på en Kielkryss. Kompisen träffade en jämnårig kille på båten. De kom ifrån varandra på vägen av båten, men när vi passerade tullbåset klev denne kille ut precis! Slump? Jaa, faktiskt.
    Han hade blivit invinkad av tullarna, som gått igenom väskan han bar. De blev först väldigt glada att hitta en underårig grabb med både vin o sprit i väskan. Sen blev de ännu gladare! De hittade även damunderkläder, en tantig klänning och parfymer! Men, glädjen för tullarna blev kortvarig. De såg på namnlappen på väskan. Det stod hans mors namn. Killen var bara snäll och bar mammas tunga resväska av båten. O tullarna som trodde de hittat en underårig, spritsmugglande transa!
    Han kom undan med en föreläsning om hur viktigt det är att man bär sina egna väskor genom tullen. Och kliver som sagt ut rakt framför tjejen han flirtat med kvällen innan.

  17. Förutom att jag bara håller med ända in i kaklet vad du skriver. Man får bara ha en genomskinlig påse per person. Däremot tror jag det numera är lagligt att ta med sig porr till england. Inga begränsningar där alltså.

Kommentera

