Honey, I´m home.

Jag har förärats med vad som kan vara universums a b s o l u t tråkigaste jobb.

På mitt företag, som ni alla känner till, säljer vi en massa, massa prylar du behöver eller hoppas du kommer ha nytta av. Vissa påstår att kvalité följer priset. Det är bara lite rätt. Även konsumentens begreppsförmåga och vilja att förstå följer prisbilden. Billig produkt = svårstartad konsument.

Enligt svenska konsumenträtt skall en beskrivning över användandet av en produkt medfölja vid köp.
Jag ber er stanna upp och notera ordet ”konsumenträtt”. Särskilt de sista bokstäverna ”…rätt”. Här stannar 97% av alla konsumenter upp och funderar inte längre än så: åhå jag har en rättighet.
Att de även har skyldigheter är för dem fullständigt främmande. Tyvärr finns inte orden ”konsumentfel” eller ”konsumentskyldighet”. Googla så ser ni själva.

Nåväl, åter till sak. En beskrivnig över produktens användande skall som sagt följa med vid köp av en vara. Om detta har jag inget att säga, naturligtvis skall du kunna kräva en manual över en produkt. Eller så kan man ju nöja sig med en muntlig förklaring om beskrivningen saknas och det är en väldigt enkel sak.
Tycker jag.

Häromdagen ringde till mig en parant dam i okänd ålder. Hon hade införskaffat sig en näshårstrimmer (a 49:-).
Något åt det här hållet.
Problemet för stunden var att det inte följde med någon manual som förklarade hur man satte i batterierna.
Under några korta sekunder satt jag tyst och tittade in i väggen framför mig. Febrilt funderade jag över hur den aktuella modellen såg ut, var den inte en pennmodell som alla andra? Måhända vi har börjat sälja något häcksaxliknande med uppladdningsbart batteri?. En näshårstrimmer som var otroligt komplicerad att använda? Inte omöjligt, vi säljer en massa komplicerade saker som drivs med diesel och uran istället för originalet, som till exempel kan vara en vanlig lövräfsa.
Jag frågade vänligt damen:
-Ursäkta, nu vet jag inte vilken modell du köpt. Men det är en vanlig trimmer i pennmodell du har framför dig?
-Vet du inte vad ni säljer för något? Jo det är en sådan som ser ut som en penna.
-Nu har jag dessvärre ingen manual att tillgå till denna. Ibland följer det inte med manualer i pappersform. Det är inte så att det finns en bild på kartongen eller så?
-Då hade jag väl inte ringt?!
-Nej naturligtvis inte. Ok, som sagt jag har inte den här manualen framför mig heller. Men som alla pennliknande saker, ficklampor och så, sätter man i batteriet i toppen. Har du prövat att skruva av hatten på trimmern?
-Nej varför skulle jag göra det? Det står ingenstans. Jag tycker det är dåligt att det inte följer med någon manual.
-Ja det är beklagligt, men vi kanske kan lösa det här över telefon? Det är ju inga komplicerade saker vi pratar om.
-Jaså det säger du, men jag klarar minsann inte av det.
-Det var ju tråkigt. Men har du prövat att skruva av hatten?
-Jag vill ha en manual! Förstår du inte.

-*här orkar jag inte hålla min vänliga det-fixar-vi-skall-du-se-röst*. Jo. Jag förstår det. Men om du prövar att skruva av hatten för att se om batteriet skall in där så kanske vi kan lösa problemet här och nu? Du har n a t u r l i g t v i s full rättighet att returnera produkten eftersom det saknas manual
-Jag kan minsann lämna tillbaks den här till butiken om jag vill bara så du vet. Ni måste ha med en manual enligt lag!
-Ja jag är fullt medveten om detta. Och jag beklagar att det saknades en manual
[i en näshårstrimmer för 49:-] i kartongen. Men jag garanterar dig att batteriet skall in i den ena eller den andra änden av trimmern. [Det skall ju inte sättas i ifrån sidan, eller diagonalt] Om du prövar att skruva av, och jag är rätt säker på att det är hatten, inte trimmerhuvudet, så måste en av dem lossna.
-Jaha. Jag får väl pröva det då. Det var sista gången jag handlar på
[mitt företag]

One response

Kommentera

