OX4

Om ungefär alldeles för många dagar åker jag tillsammans med Der A-frau och familj till världens enda stad, London. Visserligen finns det andra städer, har jag hört, dock har ingen av dem lockat mig såpass mycket att jag hellre åker dit än till London. Mina utlandsresor består alltså av följande resmål:

  • Skottland 1984
  • London 1987
  • London 1988
  • London 1992
  • London 2001
  • London 2004

199hum gjorde jag också en resa till Roskildefestivalen. Men det var en engångsföreteelse. Jag var full och visste inte riktigt vad jag gjorde.  Det kommer inte att ske igen.

De första resorna skedde innan någon uppfunnit billigt flyg. Till London kom man således med färjan, Göteborg – Harwich. 
På englandsfärjan såldes utlandssaker som guinness på burk och dagtid spelade man bingo i någon av restaurangerna. Bingo berusad på Manhattan och andra drinkar med paraply i är, om än inte så coolt, en rätt trevlig upplevelse.

Nåväl, efter ett antal resor till en och samma stad har jag sagt till mig själv att jag skall se klart London. Sedan får det allt bli en resa till Rom. Att se klart London är naturligtvis en fullständig omöjlighet och resonemanget är närmast att jämställa med en rökares mentalitet; -Jag skall bara röka det här paketet. Sedan får det vara slut.

Men någonstans i framtiden kommer jag att åka till Rom. Der A-frau kommer att tvinga mig. Där kommer jag att se statyer och monument, friser och fresker. Och alldeles säkerligen kommer jag att ha en alldeles otroligt trevligt semester.
Men jag vet också att när jag väl står där och beundrar antika konstverk kommer jag att tänka; -jaha det här var ju jättefint. Men det hade varit mycket trevligare om de stått på British musem?.

3 responses

  1. Självklart hade det tagit sig bättre på British Museum. De skulle aldrig anställa en glosögd & glåmig vakt som äter upp en med blicken. JAG ÄR FÖR I HELVETE SÅ MYCKET MER ÄN EN BIT KÖTT!

  2. Ja men det klart! ALLT gör sig bättre på British Museum. Utom möjligen det som passar himla bra på Science Museum.

    Attans vad sugen jag blev på att åka till London igen då!

Kommentera

